کد مطلب:163244 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

وارثان عاشورا
بسم الله الرحمن الرحیم

فاصبر ان العاقبة للمتقین. [1] .

ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین. [2] .

ان الارض یرثها عبادی الصالحون. [3] .

عاشورا روز حسین است و هیچ روزی مثل روز حسین نیست. [4] .

عاشورا تنها یك روز نیست، بلكه تمامی تاریخ است.همان طور كه كربلا تنها یك قطعه ی خاك نیست.كربلا جغرافیای نامحدود این تاریخ گسترده است.با این زمینه، سؤال این است كه وارث عاشورا كیست؟ چه چیزی برای چه كسی از عاشورا باقی مانده است؟ آیا حاصل عاشورا، شتك خون و زخم های باز و داغ های درد و خیمه های مبهوت و اسیران آزاد و پیام های رساست، و از آن طرف حاصل


عاشورا، فتح شكست و غنیمت های پشیمان و حكومت های محكوم است؟

درست است كه عاشورا لعنت و سلام [5] را آورد و نفرین و سلام را تقسیم كرد، ولی من هر سال حساب می كنم كه چه سهمی گرفته ام و چه میراثی برداشته ام؟ آیا از عاشورای حسین و از كربلای حسین، سهمی داشته ام؟

وارث، قرابت می خواهد.قرابتی بدون حائل و بدون مانع. [6] فرزندی كه قاتل پدر باشد، ارث نمی برد.فرزندی كه كافر باشد از مسلمان ارث نمی برد.آیا من حسین را نكشته ام؟ آیا من از آن چه كه فهمیده ام، چشم نپوشیده ام و كفر نورزیده ام؟

اگر من به ولایت حسین نرسیدم، اگر ابوت اولیاء را نخواستم، [7] اگر فرزند دنیا و یا بدتر بنده ی دنیا شدم [8] و دین در وجود من شكل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آیا با حسین قرابتی دارم؟ آیا از عاشورا ارثی می برم و سهمی می گیرم؟

در متون اسلامی داریم:

«العلماء ورثة الانبیاء». [9] .

و داریم:


«ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین». [10] .

و داریم:

«ان الارض یرثها عبادی الصالحون». [11] .

میراث خدا و میراث انبیاء در زمین و در عاقبت و نهایت تاریخ، برای كسانی است كه از آگاهی و علم، و عبودیت و تقوا، و عبودیت و صلاح، برخوردار باشند.با این توضیح، میراث حسین كه وارث آدم تا خاتم است، به كسانی خواهد رسید و به این كسان به اندازه ای خواهد رسید كه به علم و بینش و عبودیت (نه عبادت) و اطاعت و جهت خالص رسیده باشند.


[1] هود، 49.

[2] اعراف، 128.

[3] انبياء، 105.

[4] لا يوم كيومك يا اباعبدالله، از فرموده هاي امام حسن عليه السلام كه به امام حسين عليه السلام مي فرمايند؛ بحارالانوار، ج 45، ص 218.

[5] مفاتيح الجنان، زيارت عاشورا.

[6] اشاره به شرايطي است كه براي ارث بردن.لازم است و همچنين موانع ارث، ر.ك: كتاب الارث، وسائل الشيعة.

[7] اشاره به روايت «انا و علي ابوا هذه الامة» كه در بحارالانوار، ج 16، ص 95 آمده است.

[8] اشاره به روايت «الناس عبيد الدنيا و...» بحارالانوار، ج 44، ص 383.

[9] بحارالانوار، ج 1، ص 164 و ج 2، ص 151.

[10] اعراف، 128.

[11] انبياء، 105.